Tuesday, 18 October 2016

#jenjalanjalan - Turkey Trip 2016 - Part 1

yeahhhhh...mood nak hapdet sudah mariii..

marilah mulakan dengan trip ke turkey ni memandangkan ni latest trip dan segala memory masih segar di ingatan..x payah susah2 mintak itinerary kat hubby semata nak hapdet blog sebab aku memang kuat pelupanya..haha

*******************************************************************************

Turkey memang antara next destination kami nak terokai selepas europe..kebetulan ada rezeki lebih sikit awal tahun tadi, hubby start usha tiket flight ke turkey. Pilihan flight kali ni masih lagi Etihad Airways kerana kebetulan Etihad menawarkan promo harga yang paling ideal untuk kami pada tarikh pilihan travel tu. Asalnya target nak Qatar Airways, tapi mahai..sobsobsob..Macam mana nak tau tiket murah? sila browse Skyscanner or apps yang sewaktu dengannya. hari-hari! begitulah kegigihan kami mencari tiket murah dan pastinya kaki travel yang lain buat perkara yang sama macam kami jugak kan..haha.

Memandangkan kami pergi awal March, makanya dah start masuk musim bunga..kiranya tengah peralihan dari musim sejuk ke bunga la..suhu lebih kurang antara 10 - 20 degree, tapi aku prepare jugak baju sejuk untuk anak2..takut depa x berapa tahan dengan suhu macam tu..Percutian kami ke Turkey ni adalah selama 2 minggu..

Trip kali ni bukan kami 4 beranak sahaja, mak & abah mertua pun join skali & fully plan by hubby.. yes, semua plan sendiri dari route, penginapan, pengangkutan & sebagainya..seperti kebiasaan kami travel, cuma kali ni kena fikir extra sikit sebab ramai & untuk memenuhi keselesaan semua. Kalau naik Etihad, macam biasa transit di Abu Dhabi..

KL - Abu Dhabi  -- 6 jam 30 minit > flight sangatttt smooth & boleh dikatakan xdak turbulence langsung..aku lena x sedaq apa, tau2 mangkit makan, pastu dah nak sampai..haha

Abu Dhabi - Istanbul -- 4 jam 30 minit > flight ok tapi turbulence agak kuat masa lalu kat Persian Gulf .riso gak weh dah la lalu tengah laut..jenuh fligt kona merata nak elak turbulence..Alhamdulillah selamat sampai Istanbul Atartuk Airport..masa lalu kat area pergunungan Iran, pemandangan kat bawah yang bersalji putih tu sangattt cantikkkkk! SubhanAllah =) Itupun skodeng dari tingkap toilet..maklumla, seat kami tengah2, memang x nampak apa laa...hahah..

Little Red Riding Hood lapaq..sambil tunngu abah amik beg,  bagi dia mengunyah biskut seround...nampak x kegigihan kami angkut carseat disitu? =)

Once dah keluar dari arrival gate, perkara pertama yang dibuat adalah pergi amik kereta sewa..hubby sewa kereta dekat Europcar. Masalah paling utama kat Turkey ni adalah communication..walaupun kat airport, orangnya x berapa fasih & paham bahasa inggeris. last2 skali jadi itik cakap ngan ayam..layan ja laaa...jenuh jugak masa nak amik kereta sewa tu..kami ada booking car seat jugak untuk irdina, satu hal pulak la nak pusing entah kemana nak amik car seat tu..huuu..nasib baik orang europcar tu tolong bawakkan dulu..untuk iman, kami bawak sesiap dari sini..

pemanduan di turkey ni sama macam kat europe yang lain...left hand drive...mulanya hubby ingat dapat kereta ala2 size estima, sekali dia bagi nala punya besaq..boleh naik 10 orang tuuuuu...kalau nak compare, saiz dia macam hyundai starex tapi panjang sikit lagi..seriusssss menguji mental & fizikal hubby untuk drive..berbulan sakit pinggang efek stress sebab bawak keta besaq kat turkey..hahahah

Route perjalanan kami adalah seperti berikut:

Atartuk Airport (Istanbul)  >  Bolu  >  Ankara  >  Cappadocia   >  Konya  >  Pamukkale  > Ephesus  > Izmir > Bursa  >  Istanbul **save the best for the last..haha**

Untuk perjalanan pertama, kami keluar dari Istanbul untuk ke Ankara..namun disebabkan jarak perjalanan yang lebih kurang 450 km dari Istanbul ke Ankara, makanya kami berhenti di Bolu untuk bermalam di situ & meneruskan perjalanan keesokan harinya..dari airport nak ke Bolu pun aku rasa seksa sangatt..dah la letih mengharung 16 jam flight **include transit**, pastu keluar2 dari airport terus mengharung jem. mungkin timing kami sampai tu x kena dengan timing local..mungkin masa tu depa tengah nak keluar/balik ke sebelah asia..oh ya, airport kat istanbul belah europe ya...ada satu jambatan yang besarrrr dan panjanggg yang menghubungkan Istanbul bahagian Asia & Europe..Sila gugel apa nama jambatan tu kerna masa tu aku x amik port pun sebab kepala dah masuk angin..tapi pemandangan dari jambatan tu sangat ah-meh-zingggg!! nak naik jambatan ni kena tol tau..masa amik kereta sewa tu da dapat sesiap2 kad tol mcm touch 'n' go tu...tapi system tol kat Turki ni pada kami lagi dasat dari Malaysia...x perlukan menda alah smart tag tu pun dia dah boleh scan kad tol tu..pastuuu kamera speed trap bersepahh..even kat lorong kecemasan pon ada..dalam lingkungan  setiap 50 - 100 meter ada kamera...tapi ni hanya di Istanbul ja la..haha..Malaysia patut buat camni, baru terus orang x berani nak lalu lorong kecemasan..

Nasib ada budak tu lena ja tdoq masa otw ke Bolu..huhuhu

Perjalanan nak ke Bolu pun makan masa lebih dari 2 jam..aku kesian jugak dekat hubby sebab dia sangat struggle nak bawak van besaq dabak tu di jalan yang asing..dah la bawak belah kiri..masuk2 highway trus jem, gear manual pulak tu..memang pakej extreme la bagi kami..haha

Alkisah, seteleh mengharung 2 jam lebih perjalanan, kami akhirnya sampai di Bolu..nak mencari hotelnya sepasal lagi..entah cerok mana la GPS bawak kami, tapi nasib baik sampai jugak..namun, ada benda yang x menariknya berlaku..disebabkan x biasa bawak kereta besaq dabak panjang macam tu, hubby tergesel dengan kereta orang local masa nak parking depan hotel..actually, bukan kena body kereta tu punnnnn...kena tayar kereta ja sikit yang langsung x membawa kemudaratan pada kereta tu..kecoh jugak la orang2 dekat area situ bila tengok kami ni pelancong asing..aku dgn mak mertua dah risau2 dah...akhirnya orang hotel tolong setelkan, dan kami kena pow 50 lira dengan tuan kereta tu sebagai ganti rugi..hubby pun bagi ja la sebab ni tempat orang, malas nak gaduh lebih2..huhu..hari pertama di turkey dah spoil mood...huhuhu..

xdak gambar menarik untuk dikongsikan sebab masing2 kepenatan & kelaparan..kami ambil 2 bilik yang berasingan untuk kami satu family & family mertua..malam tu kami tidur dengan lenanya dengan pengharapan agar hari esok lebih baik dari hari ini..haha

sekian part 1, bersambung di bahagian seterusnya...