Friday, 12 July 2013

menu sahur & berbuka 1-2 Ramadan :)

soo sad....

x dapat la nak merasa puasa 1 Ramadan lagi tahun nih..period datang menjelma sehari sebelum.huhuh...nak buat mcam mana. nanti hujung2 Ramadan pon mesti x posa lagi. x dapat nak semayang raya lagi la nampaknya...mungkin ada hikmah disebaliknya.. :)

puasa tahun ni puasa ke-3 sebagai isteri dan ummi...weee..sepanjang 3 tahun ni ada saja kenangan manis di setiap puasa tu...masa puasa yg pertama, aku tengah pregnant kat irdina. dah 8 bulan dah masa tu..awalnya memang takut x mampu nak puasa tapi gagahkan jugak sambil berazam nak posa penuh. hari 1st & 2nd tu lembik la skit, siap rasa nak pitam bagai..tapi gagahkan jugak sampai berbuka. alhamdulillah hari2 seterusnya aku dapat puasa dengan baik..sangat seronok oke, xdak kena ganti! hoho..tahun ke-2 puasa pulak aku tengah breastfeed irdina..tapi masa tu susu dah semakin berkurangan..bila masuk bulan puasa terus merudum..aku x salahkan sebab berpuasa susu merudum, semuanya salah aku jugak sbb dah x konsisten mengepam dan masa tu irdina masih stay kat kampung..setiap minggu kami ulang alik balik kampung..hari jumaat ja mesti bukak posa kat highway..hehe..tahun ni, merasa la aku jadi fulltime ummi sebab irdina dah duduk dengan kami...mencabar la skit dari segi mental dan fizikal...ya la, budak tengah nak buas & manja kan, macam2 la kerenahnya yg membuatkan ummi & abah kena bersabar lebih..

kalau 2 tahun lepas, mostly kami ke bazar saja untuk beli menu berbuka dan beli lauk sesiap untuk sahur. tapi tahun ni lain skit, aku memasak untuk berbuka dan sahur..weeeee...satu pencapaian terbaru untuk aku **clap2** ya la, sampai bila kan nak makan luar..tambah2 pulak ada support dari hubby, baru la semngat sikit nak memasak...seronok bila tengok hubby makan nasi habis dengan lauk yg aku masak. :)

hari 1st puasa, hubby rikues nasi tomato untuk sahur, jadi aku masak awal2 la malam sebelumnya tu untuk dinner sekaligus ke sahur..resepi boleh gugel yaa...aku cari resepi paling simple dan senang nak buat yet sedap! resepi ni pon da di approve oleh hubby..tapi aku still rasa nasi tomato family aku yg paling sedap namun nak buatnya sangat merenyahkan...huhuh...lauk dia ayam masak pedas olahan aku sendri..ikut sedap tekak nak rasa macam mana..Alhamdulillah, dah makin terer buat ayam masak pedas nih.hehe


untuk berbuka pula, plan asalnya nak buat gulai ikan dan ayam masak pedas tapi tetiba hubby tukar menu. nak tomyam katanya...pkul 5 baru nak surf resepi, pastu ke giant beli barang..pukul 6 baru start memasak..haiyohhhh...kelam kabut jugak aku masa tu...pastu dah pukul 7 baru rikues nak telur bistik pulak..surf resepi lagi..nasib baik senang..15 menet siap pastu hidang2 la semuanya..nak masah renyah tapi bila hidang2 macam simple la pulak.....

maaf ya, telur bistik tu terhangit sket...terlambat nak kalih dalam belanga..huuu

lauk berbuka tu memang aku masak lebih sket untuk sampai ke sahur nanti...tapi banyak ja lebih sbb tomyam aku masak banyak.sampai hari ni ada lagi...tomyam x berapa nak menjadi.salah beli pes tomyam.aku dah berkeras kat hubby kata pes tu salah tapi dia kata betul, so layankan la..tomyam tu lebih nak jadi kepada masak asam pedas...aku dah beli pes tomyam adabi, satgi balik nak oter2 untuk berbuka hari nih..hehe...

untuk berbuka hari ke 2 pulak, aku da tanya awal2 hubby nak makan apa..xmo jadi kalut2 macam hari sebelumnya..hubby rikues kari daging dan telur dadar...aduiii, bab kari2 ni aku lemah skit...x berapa nak reti masak walaupun mak dah ajar berkali2...huhuhuhu..makanya, gugel lagi la resepi...tengok kat blok masakan Dapur Tanpa Sempadan mcm sedap ja resepi kari dia, so aku pun tulis la list barang2 yg nak dibeli. semangat tengah hari balik amik irdina pastu pi giant beli barang..santan pulak suh hubby pi beli kat pasar borong..jadi, balik keja boleh trus masak..kalu x jadi sempat la juga nak cari bekap lain kan..keletung keletang, jadi la kari aku...risau dah mula2 takot x jadi..sbb aku penah buat x jadi.huuu...sebagai sampingan lain memandangkan ada cendawan tiram yg banyak dalam peti ais, aku buat la sayur campur. pastu goreng telur dadar...dan lauk yg sama ni jugak la bawa ke sahur...hehehe

x sempat nak snap gambar kari ayam sbb duk kalut2 dengan si kecik tu dan dah nak berbuka..nanti dah sempat snap aku tempek kat sini :)

haaa...ni dia kari aku..so so la menjadi tapi betul la kata tuan punya resepi tu, simpan sehari lagi sedap..memang maveles!!



so, menu apa plak hari ni? awal lagi hubby dah email resepi..kontroversi sunggu nama resepi tu..haha..aku akan padankan dengan tomyam yg akan di oter sebentar lagi dan Insya Allah kalau cukup bahan nak buat kuih buah melaka...dah belajar buat ngan mak hari tu..heeeeee..okeee, selamat berbuka semua !!



p/s: semoga aku terus istiqamah memasak untuk yg tersayang.. ;)


No comments:

Post a Comment

 
Images by Freepik